Grotemarkt beraad
Image default
Internet marketing

Waarom reviews zo belangrijk zijn

Onderzoek wijst uit dat 77% van de consumenten beïnvloed wordt door online reviews en dat ruim 38% van alle aankopen bepaald wordt aan de hand van reviews en online klantervaringen. Kortom, consumenten hechten meer waarde aan de ervaring van een ander dan aan advertenties en het verkoopverhaal van een winkelmedewerker. Reviews behoren tot Word of Mouth reclame en reviewmarketing en dit zijn zijn de laatste jaren de belangrijkste marketinginstrumenten geworden. Kortom, als bedrijf is het erg belangrijk om vandaag de dag te investeren in een goed reviewsysteem, aangezien het als een vorm van marketing fungeert. 

Wat is de waarde van het tonen van reviews op uw website en social media

Vandaag de dag willen consumenten graag reviews bekijken als ze zich aan het oriënteren zijn op een bedrijf en/of product. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 40% van de consumenten het vervelend vindt als er geen reviews over een bedrijf, product of dienst beschikbaar zijn. Hieronder vindt u diverse redenen waarom het tegenwoordig belangrijk is om reviews te ontvangen en deze op uw website te tonen en te delen op social media. 

  1. Het vertrouwen van consumenten winnen 

Reviews zijn een goede manier om het vertrouwen van consumenten te winnen. Voordat mensen een product kopen zullen zij eerst de reviews bekijken. Mensen zijn benieuwd naar de ervaringen van voorgaande klanten om erachter te komen wat ze over het bedrijf te zeggen hebben, of het bedrijf wel te vertrouwen is en hoe goed ze scoren. Al deze vragen kun je dan in één keer beantwoorden met de reviews op je website. 

  1. Reviews zijn content

Google stelt bruikbare en unieke content erg op prijs en reviews zijn bruikbare en unieke content. Met het plaatsen van reviews op uw website, plaatst u dus extra content op uw website. Google kan de woorden in deze reviews herkennen waardoor u op deze woorden vindbaar kunt zijn. Dit is goed voor uw SEO. 

Echter, zelfs als deze reviews niet op uw eigen website staan, kan Google dit als uw content zien. Het voordeel is dan dat externe website kunnen gaan scoren met uw keywords en dat de externe pagina met uw reviews erop ook meer waarde krijgt. Dit betekent dan weer dat de link op die externe website zwaarder meetelt bij Google. Dit heet ook wel linkbuilding en dit leidt tot een betere ranking van uw website op Google. 

  1. Reviews geven u feedback en inzicht in uw doelgroep(en)

Een ander belangrijk voordeel van het hebben van een reviewsysteem is dat u meer inzicht krijgt in de mening en behoeften van uw consumenten. De reviews geven u namelijk waardevolle feedback waarmee u verbeteringen voor product- en serviceverlening kunt doorvoeren. En hoe beter uw diensten en/of producten zijn, hoe groter de tevredenheid bij de klanten zal zijn.

De conclusie

Reviews zijn een erg belangrijk marketinginstrument geworden. Klanten hechten veel meer waarde aan de mening van voorgaande klanten en reviews vormen vaak de eerste indruk van een bedrijf. Bovendien kunt u met het plaatsen van reviews op uw eigen website en externe websites een hogere ranking op Google bereiken.