Grotemarkt beraad
Image default
Zakelijk

PIM-systeem PIM systeem als toevoeging op je ERP

Een PIM systeem, wat voor Product Informatie Management Systeem staat, is een praktische oplossing voor het beheren van productinformatie. Dit systeem is zeker geen overbodige luxe als je veel (online) producten verkoopt. Alle productdata komen samen in één gecentraliseerde bron. Het organiseert alle productinformatie en kan data uit je ERP halen, wat op zijn beurt weer bedrijfsprocessen binnen jouw organisatie automatiseert en verbindt. De toevoeging van PIM op jouw ERP biedt diverse voordelen die we hieronder zullen toelichten.

Allereerst is het belangrijk om te weten wat een PIM-systeem doet. Je kiest voor PIM wanneer je jouw klanten wilt voorzien van zeer gedetailleerde informatie. Het systeem laat niet alleen producteigenschappen zien, maar ook bijvoorbeeld kwaliteitsstandaarden, onderhoudsaanbevelingen en reparatiemogelijkheden. Zeker wanneer je een uitgebreid of complex productassortiment aanbiedt, is een dergelijk systeem onmisbaar.

Samenhang door alle kanalen

De toepassing van een PIM-systeem zorgt voor consistentie door alle verkoopkanalen heen. Jouw klanten plaatsen een bestelling via diverse kanalen en hebben er vaak al een hele klantreis opzitten voordat de bestelling geplaatst wordt. Dit wil zeggen dat de lead op verschillende contactmomenten en via diverse kanalen in aanraking is geweest met jouw bedrijf. Samenhang tijdens deze customer journey is zeer belangrijk en zorgt voor een uniforme ervaring.

Goede klantervaring

Klanten verwachten dat jij gedetailleerde informatie over jouw producten aanbiedt. Het is dus essentieel dat je rijke en kloppende productdata paraat hebt. Idealiter combineer je dit met video content en rijke afbeeldingen. Een PIM-systeem zorgt voor een dergelijke gepersonaliseerde customer experience omdat het bijvoorbeeld mogelijk wordt om te selecteren op prijs, kleur en maat. Deze data wordt opgeslagen zodat er persoonlijke aanbevelingen gemaakt kunnen worden op basis van eerder selecteer- en bezoekersgedrag.

Nieuwe klanten aantrekken

Digitalisering zorgt voor talloze kansen voor jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het aantrekken van nieuwe klanten, het betreden van nichemarkten, het aanboren van nieuwe kanalen of zelfs uitbreiding naar andere regio’s of landen. Goede data tools maken het mogelijk om hierop in te spelen en snel te reageren wanneer zich kansen voordoen. Een PIM-systeem maakt het zeer eenvoudig om je productdata te distribueren, onder meer door de vertalings- en localisatiemogelijkheden.