Grotemarkt beraad
Image default
Internet

Checklist eHerkenning aanvragen bij de Belastingdienst

Moet u eHerkenning aanvragen om bij de Belastingdienst in te loggen? Dan kan het zijn dat u niet weet waar u moet beginnen. Met eHerkenning kunt u veilig inloggen bij overheidsinstanties zoals de Belastingdienst, het UWV of het RVO. Dankzij eHerkenning weten deze overheidsinstanties met wie zij zaken doen en waar deze personen voor gemachtigd zijn. Er zijn vrij veel zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij zo’n eHerkenning aanvraag, vandaar dit artikel.

eHerkenning aanvragen voor de Belastingdienst

Wanneer u eHerkenning wilt aanvragen om in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk, dan heeft u eHerkenning niveau 3 nodig. Dit niveau eHerkenning is de standaard van eHerkenning en daarmee kunt u bij de meeste overheidsinstanties wel terecht. Het verwerken van een eHerkenning aanvraag kan enkele weken duren, houd daar dus rekening mee wanneer u het nodig heeft voor de Belastingdienst.

Uiterste inleverdatum aangiftes bij de Belastingdienst: Loonheffingen over januari 2020 – 29 februari 2020 Vennootschapsbelasting 2019 – 31 maart 2020

Checklist eHerkenning aanvragen bij de Belastingdienst

Houd met de volgende zaken op zijn minst rekening bij het aanvragen van eHerkenning voor de Belastingdienst:

  • Kies eHerkenning niveau 3.
  • Vraag eHerkenning zo snel mogelijk aan, de verwerkingstijd kan oplopen tot enkele weken.
  • Zorg ervoor dat u de aanvraag rustig en correct invult. Een foutieve aanvraag kan flink wat vertraging opleveren.
  • Een eHerkenning aanvraag moet door de juiste wettelijke vertegenwoordigers van uw organisatie worden ondertekend. Wanneer er meerdere zijn, dan moet er vaak een meerderheid een handtekening plaatsen, houd hier rekening mee.
  • U heeft de gegevens nodig van uw organisatie zoals ze in de KvK bekend zijn. Hier wordt een nauwkeurige controle op gedaan.
  • Verzamel de gegevens van de mensen binnen uw organisatie die met eHerkenning gaan werken. Deze gegevens worden ook nauwkeurig gecontroleerd.
  • Koppel direct de juiste machtigingen aan de eHerkenningsmiddelen. Met een dienstverlenersmachtiging kunt u een werknemer machtigen om in te loggen bij alle diensten van bijvoorbeeld de Belastingdienst. Wilt u in één keer klaar zijn en vertrouwt u uw werknemers volkomen? Dan is een algemene machtiging een optie, hiermee machtigt u de werknemer om bij alle diensten en dienstverleners te handelen met eHerkenning namens uw organisatie. U kunt er ook voor kiezen om uw werknemers alleen aan specifieke diensten te koppelen. Inventariseer in dat geval goed welke diensten u aan welke werknemer wilt koppelen.
  • Na het indienen van de eHerkenning aanvraag is het belangrijk om geduld te hebben. Door een enorme hoeveelheid aanvragen hebben alle leveranciers van eHerkenning te maken met lange verwerkingstijden. Nabellen om te vragen naar de status heeft geen zin. Wanneer de eHerkenning aanvraag is verwerkt krijgt u vanzelf bericht hierover.

Heeft u nog geen actief eHerkenningsmiddel, maar moet u wel direct een aangifte indienen bij de Belastingdienst? Dan heeft u twee opties: Vraag uitstel aan bij de Belastingdienst. In principe gaan ze coulant om met uitstel aanvragen. De tweede optie is om eHerkenning aan

https://www.zlogin.nl/eherkenning/belastingdienst/